Pozor, nákupy na eshopech se od ledna pro všechny změní. Advokát Matěna radí

Koupili jste nevhodný vánoční dárek a teď přemýšlíte, jestli jej můžete reklamovat? Máte vlastní eshop a tápete v nových nařízeních? Advokátní kancelář Marka Matěny v našem seriálu opět radí. Tentokrát se zaměříme na novinky v úpravě ochrany spotřebitele, které platí od 6. ledna 2023.

Přemýšlíte nad koupí dárku? Stejně jako další zákazníci se i vy podíváte nejdřív na recenze, a pak se rozhodnete, jestli na eshopu nakoupíte. Aby nedocházelo ke zveřejňování klamavých recenzí, nově bude muset prodejce informovat zákazníka o tom, zda a jak prodávající zajišťuje, aby zveřejněná recenze pocházela přímo od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil.

Jestliže se tedy prodejce rozhodne, že recenze chce ověřovat, musí na svém webu napsat nejen, že recenze jsou ověřené, ale uvést i způsob ověřování, například, že umožňuje recenzi vkládat pouze po předchozím přihlášení do uživatelského účtu nebo po předchozím uvedení čísla objednávky,“ popisuje novinku advokát Marek Matěna. „Platí to taky v případě, že prodávající recenze ověřovat chtít nebude, v tom případě musí jasně a srozumitelně uvést, že uvedené recenze nejsou ověřené,“ dodává.

A co prodejci hrozí, pokud pravidlo nedodrží? Nasnadě je pokuta až do výše 5 milionů korun. Spotřebitel také může odstoupit od smlouvy do 90 dnů od uzavření smlouvy nebo požadovat slevu kvůli porušení zákazu nekalých obchodních praktik.

Je sleva skutečná?

Prodejci dříve mnohdy počítali slevu z prodejní ceny zboží v době jeho uvedení na trh nebo si slevu vymýšleli. Nyní je tomu konec,“ vysvětluje pro Olomoucký Report Marek Matěna s tím, že prodejce musí u zlevněného zboží uvádět informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej nabízel:

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

Mění se i tlačítka upozorňující na objednávku. „Do nynějška, když si kupující-spotřebitel objednával na eshopu zboží, klikl nejčastěji na tlačítko ,odeslat objednávku’. Teď ale toto prodejce na svém internetovém obchodě bude muset změnit,“ informuje advokát.

Cílem je jasně označit krok, kterým se nakupující zavazuje k platbě. Za každé z nedodržených pravidel nebo neoznačení tlačítka může prodejce dostat pokutu až do výše 5 milionů Kč.

Jak na reklamace a kdo má nárok na vrácení peněz?

Spotřebitel může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Tedy spotřebitel reklamuje vadu, která byla na věci už v době převzetí, ale projevila se až později,“ vysvětluje právník Matěna.

Pokud ale zákazník objeví na výrobku vadu do jednoho roku od převzetí podle zákona se má za to, že věc už byla vadná při převzetí. „Prakticky to znamená, že jestliže spotřebitel věc reklamuje do jednoho roku od převzetí, bude ve výhodě, jelikož bude-li prodávající chtít reklamaci neuznat, bude muset právě on jakožto profesionál v případě sporu dokazovat, že věc vadná při převzetí nebyla,“ upozorňuje advokát.

A jak vyřídit reklamaci? I tady se způsob reklamace mění. Zákazník může žádat o opravu výrobku, nebo o dodání nového výrobku bez vady.


Kdo má nárok na přiměřenou slevu nebo odstoupení od smlouvy?

  1. vadu prodávající odmítne odstranit nebo ji neodstraní,
  2. se vada projeví opakovaně, 
  3. je vada podstatným porušením smlouvy,
  4. je z vašeho prohlášení nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.

Důležité taky je pro prodávajícího, že reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a spotřebitel o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě.

V případě porušení svých povinností prodávajícím, může spotřebitel odstoupit od smlouvy anebo požadovat přiměřenou slevu,“ vysvětluje právník. Zároveň podnikatelům doporučuje, aby nezapomněli na aktualizaci obchodních podmínek a reklamačních řádů. Tím se mohou vyhnout případným pokutám.

Pokud si není podnikatel jistý, že jsou jeho dokumenty v souladu s novým zákonem může kontaktovat advokátní kancelář Marka Matěny (telefon 736 265 241). Právníkův tým se o nové systémové změny postará.

Nebyla nalezena žádná pole.
Související články

Nejčtenější

VIDEO: Otevře ke konci roku. Jak pokračuje stavba nákupního centra v Lipnické?

Další obchodní centrum se blíží se svými stavebními pracemi do cíle. Tentokrát se jedná o obchodní centrum na Lipnické ulici v Přerově. Dveře tamních...

Sběratelka má dva tisíce plyšových medvědů, představuje je na výstavě v Hranicích

Několik set plyšových medvědů různých velikostí, barev i stáří zaplnilo v těchto dnech výstavní prostory Staré radnice v Hranicích na Přerovsku. Pocházejí ze sbírky...

Dobře se mi hraje v Ponorce, protože je to taková kultovní hospoda, říká písničkář...

Znojemského písničkáře, básníka a spisovatele Milana Smrčku zná české publikum spíše pod uměleckým jménem Záviš. Ve svých textech se Záviš věnuje tématům, která jsou...

Začala stavba D1. Chybí posledních deset kilometrů

Skrývkou zeminy a kácením stromů začala stavba dlouho chystaného posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Na jaře pak stavbaři začnou pokládat podloží silnice a...

Nejnovější

Masopust 2023: Kam za tradicí i zabijačkou?

Města, městečka i obce se zapojují do lidových tradic, které se pojí s obdobím před popeleční středou. Ta letos připadá na 22. únor. Které...

Začala stavba D1. Chybí posledních deset kilometrů

Skrývkou zeminy a kácením stromů začala stavba dlouho chystaného posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Na jaře pak stavbaři začnou pokládat podloží silnice a...

Kriminalita v kraji vzrostla, objasněno je přes polovinu případů

V Olomouckém kraji se v meziročním srovnání zvýšila kriminalita o 14 procent. Policisté zaznamenali loni 9114 trestných činů, což je o 1312 případů více...

Recyklovatelný plast a nový povrch. Sedmdesát parkovacích míst čeká rekonstrukce

Město Přerov chystá rekonstrukci několika parkovišť. Sedmdesát stání dostane nový povrch, který bude šetrnější k životnímu prostředí. Mezi parkovišti, které čeká rekonstrukce, je to v...

Komerční obsah

Nová mobilní aplikace MobilOK new pro snadnější cestování v IDSOK

Cestování v Olomouckém kraji bude od nového roku jednodušší s novou aplikací MobilOK new. Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) připravil upgrade mobilní...

Nejlepší místo na svatbu v Olomouckém kraji? Penzion Kovárna se skrývá v srdci Jeseníků

Ve zrenovovaném svatebním sále Magacína probíhají poslední přípravy. „Ano, tady budou sedět rodiče ženicha,“ řídí si zasedací pořádek nastávající nevěsta, k ruce jí je personál Penzionu...

Tenisová hvězda končí s kariérou, rozloučí se na Zlatém kanárovi. Kdo si letos odnese prestižní...

Jiří Novák, Petra Kvitová nebo Tomáš Berdych, do jejich rukou už se prestižní ocenění pro české tenisty OKsystem ZLATÝ KANÁR dostalo. Vyhlášení ankety magazínu...

Krejčí nebo gastronom? Vyrazte na Den otevřených dveří do Prostějova

Kam po základce? Školáci nejen z Prostějova mají jasno. Na Střední odborné škole Prostějov mají totiž na výběr z deseti oborů. Že je z...